Datamaskiner som frustrasjonsprodusent

IKT var løsningen, men hva var spørmålet? Det som er helt klart er at de som fant opp datamaskinen ikke så for seg de konsekvensene denne oppfinnelsen skulle ha. Den største konsekvensen jeg ser er nok at IKT virker frustrasjonsfremmende på alle som arbeider og omgir seg med en datamaskin. Ikke sjelden hører du unnskyldninger som datamaskinen krasjet i går, eller vi kom ikke inn på nettet i går og fikk derfor ikke gjort forberedelsen. Et annet moment jeg ser i er at datamaskiner aldri blir raske eller store nok. Uansett hvor stor prosessor, Ram eller hard-disk du har på maskinen er den alltid et lite halvminutt for sein i forhold til hva du vil at den skal være.

Ellers hører jeg til stadighet; «Hvordan var det med den prosjektoren, skulle den kobles i maskinen før eller etter at du slår på maskinen?» Eller «Nu e den nettsida som vi skulle bruke i engelsken nede igjen. Det har gidd æ ikke mer, nu går vi tilbake til penn og papir!» Har du også lagt merke til at alle som arbeider med IKT er litt tynnere i håret, eller har litt flere grå hår enn de fra andre yrkesgrupper? Nu vet jeg svaret de har rett og slett dratt ut håret i frustrasjon over spilt tid.

En ting er sikkert datamskiner og programering er flott om du skal lære latin eller engelsk om så er. Enhver som har programmert i basic kjenner til setningen «syntax error». Her er det noe feil IGJEN!

 Data og IKT skulle være tidsbesparende ble det sagt, tidstyv er vel et mer korrekt uttrykk, for hvor mye raskere går det ikke å bare ta opp boka å åpne den på side 54 i naturfagsboka og begynne å lese, enn det er å hente en datamaskin, logge seg på, slite med å komme på nett, finne en god søkemotor og så bruke et godt søkeord for å finne akkurat det samme som står på side 54 i naturfagsboka.

OK, så er det så vanvittig mye artigere å bruke små duppedingser og dessuten ser det litt tøffere ut, motivasjonen for å arbeide er nok en del bedre og til slutt det er så mye lettere å rette opp i feil eller fylle ut med mer informasjon når du har funnet det. I tillegg så vil vel maskinene arbeide litt raskere hele tiden, om enn ikke raskt nok. Gleder meg til vi får det nye superbredbåndet som tillater å laste opp en DVD på 4 sekunder, men det er vel ikke lov, er det?  

1 kommentar

Filed under Ukategorisert

One response to “Datamaskiner som frustrasjonsprodusent

  1. Et veldig viktig tema. Du oppsummerer en del av erfaringene man gjorde i forbindelse med PLUTO-prosjektet i lærerutdanningen.
    To forutsetninger må være til stede før man kan integrere IKT i undervisningen:
    • Teknisk utstyr (det må fungere, lett tilgang og teknisk og faglig hjelp)
    • Motivasjon og kompetanse (at noen er interessert og at man kan bruke teknologien for så å finne nye muligheter for bruk)

    Å få dette på plass er ikke lett, men det er mulig. Litt mer om erfaringene fra PLUTO-prosjektet kan du se i denne presentasjonen: it-mo.hinesna.no/pedinfo/Larende_nett/protected/dokument/Introduksjon_digital_kompetanse.pdf

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s